Siedmiomiejscowy, w pełni elektryczny SUV, który jeszcze bardziej podnosi standardy w zakresie bezpieczeństwa i bardziej zrównoważonego stylu życia. Zapewnia do 585 kilometrów zasięgu na jednym ładowaniu, ładuje akumulator od 10 do 80 procent w około 30 minut. Zawiera około 15 procent stali pochodzącej z recyklingu. Co jeszcze wiemy o nowym Volvo EX90?
O tym przeczytasz w artykule:
- Volvo EX90 to najbezpieczniejszy samochód szwedzkiej marki
- Technologie wspomagające kierowcę
- W stronę less waste
- Inforozrywka wspierana przez Google
- Siedmiomiejscowy SUV o wielkiej mocy i dużym zasięgu
- Nowa definicja luksusu – design Volvo EX90
- Konfiguracja i ceny nowego Volvo EX90
Volvo EX90 to najbezpieczniejszy samochód szwedzkiej marki
Marka Volvo wierna jest zasadzie, że najbezpieczniejszy samochód do taki, który w ogóle się nie zderza. A jeśli dojdzie do kolizji – to z możliwie najmniejszą prędkością. Nowym modelem będzie coraz trudniej w coś uderzyć. Na pokładzie tego elektrycznego SUV-a znajdzie się 16 czujników ultradźwiękowych, 5 radarów, 8 kamer oraz czujnik LiDAR.
LiDAR (Light Detection and Ranging) korzysta ze światła laserowego do bardzo precyzyjnego i skutecznego mierzenia odległości. Według badań zastosowanie LiDARu może zmniejszyć liczbę groźnych wypadków o 20 procent oraz ograniczyć o 9 procent liczbę wypadków w ogóle*.
Zamocowany powyżej krawędzi szyby czołowej skanuje otoczenie przed samochodem z niezwykłą precyzją i z imponującym zasięgiem. Nawet przy słabej pogodzie i przy marnej widoczności rozpozna sylwetkę pieszego z odległości 250 metrów. Jest przy tym znacznie mniej wrażliwy na opady deszczu, śniegu, mgły, czy ciemność – w porównaniu do tradycyjnych radarów, czy kamer.
Technologie wspomagające kierowcę
O bezpieczeństwo będzie dbał także system kamer wewnętrznych śledzący ruch gałek ocznych kierowcy. Całość uzupełnia kierownica pojemnościowa, która wykrywa, czy kierowca ją trzyma, czy nie.
Statystyki pokazują, że około jedna czwarta kierowców na świecie przynajmniej raz w życiu zapadła za kierownicą w tak zwany mikrosen. Należy to odróżnić od głębszego snu, z którego wybudzenie może trwać nawet kilka sekund.
Zastosowane we wnętrzu Volvo EX90 czujniki oraz kierownica pojemnościowa przekazują informację o kierowcy do algorytmu, który komunikuje się z czujnikami zewnętrznymi samochodu. System rozpoznawania stanu i zachowania kierowcy zauważy rozproszenie, senność lub zasłabnięcie i będzie widział kiedy kierowcy przyda się wsparcie. Samochód ostrzeże kierowcę najpierw poprzez delikatne, a następnie bardziej intensywne drgania. Jeśli dojdzie do naprawdę trudnej sytuacji, na przykład kierowca zaśnie lub pojawi się problem zdrowotny podczas jazdy, Volvo EX90 zostało zaprojektowane w taki sposób, aby bezpieczne się zatrzymać i wezwać pomoc. Ponadto nowe Volvo powiadomi kierowcę, gdy zajdzie podejrzenie przypadkowego zamknięcia dziecka lub drzemiącego psa w samochodzie.
W stronę less waste
We wnętrzu nowego SUV-a nie znajdziemy zbędnych ozdób oraz zapachu prawdziwej skóry. Zamiast niej Volvo proponuje własny materiał o nazwie Nordico, wytwarzany z półproduktów pochodzących z przetworzonych butelek PET (politereftalanu etylenu), materiałów organicznych ze szwedzkich i fińskich lasów oraz z recyklingu korków do wina. Materiał Nordico pozostawia o 70% mniejszy ślad węglowy niż skórzane wnętrze i stanowi oznakę bardziej zrównoważonego i luksusowego wnętrza.
– Wybieramy materiały zgodne z naszymi wartościami – mówi Cecilia Stark, Senior Design Manager w Volvo Cars. – Zrywają one z tradycyjnym pojęciem luksusu w branży samochodowej i stanowią odbicie naszych skandynawskich korzeni. W projektowaniu nowego Volvo EX90 punktem wyjścia był maksymalny komfort użytkownika.
Volvo EX90 zawiera około 15 procent stali pochodzącej z recyklingu, 25 procent aluminium pochodzącego z recyklingu, a także 48 kilogramów tworzyw sztucznych i materiałów biopochodnych pochodzących z recyklingu, co odpowiada około 15 procentom wszystkich tworzyw sztucznych użytych w samochodzie – jest to najwyższy poziom wśród wszystkich dotychczasowych samochodów Volvo.
Inforozrywka wspierana przez Google
Duży 14,5-calowy ekran centralny Volvo EX90 zapewnia szybki dostęp do nawigacji, multimediów i telefonu, a także elementów sterujących i korzysta z Google, jednego z najlepszych systemów informacyjno-rozrywkowych dostępnych na rynku. System oferuje aplikacje i usługi Google, w tym niewymagającego użycia rąk asystenta Google Assistant, nawigację Google Maps i dostęp do ulubionych aplikacji z Google Play. Volvo EX90 jest również kompatybilne z bezprzewodowym systemem Apple CarPlay. Nowe Volvo nie jest tylko samochodem – to bardzo zaawansowany komputer na czterech kołach. Co więcej, podobnie jak smartfon czy laptop, Volvo EX90 jest zaprojektowane tak, aby z czasem stawało się coraz doskonalsze dzięki regularnym aktualizacjom oprogramowania. Mniejszy ekran przy kierownicy wyświetla informacje związane z jazdą: prędkość, zasięg, pasy ruchu, tryb jazdy. System dobiera funkcje, do aktualnych potrzeb. Jeśli wymagana jest jakaś decyzja kierowcy, wtedy dana funkcja pojawi się w polu widzenia kierowcy.
Siedmiomiejscowy SUV o wielkiej mocy i dużym zasięgu
Dzięki opracowanej przez Volvo zupełnie nowej, w pełni elektrycznej technologii Volvo EX90 jest idealnym towarzyszem, sprzyjającym bardziej zrównoważonemu stylowi życia. Na jednym ładowaniu, zgodnie z przebiegiem jazdy testowej w cyklu pomiarowym WLTP, zapewnia do 585 kilometrów zasięgu bez emisji spalin, a ładowanie od 10 do 80 procent trwa poniżej 30 minut. Początkowo dostępna będzie dwusilnikowa wersja z napędem na wszystkie koła, napędzana akumulatorem o pojemności 111 kWh i dwoma silnikami elektrycznymi z magnesami trwałymi, dostarczającymi łącznie 380 kW (517 KM) i 910 Nm momentu obrotowego. W połączeniu z zupełnie nowym podwoziem daje to niezapomniane wrażenia płynności jazdy. Volvo EX90 jest flagowym SUV-em, który jako pierwszy wykorzystuje nową platformę podłogową SPA 2. Ten samochód, tak jak kolejne nowe modele Volvo będzie napędzany wyłącznie prądem. Na tej płycie podłogowej nie powstaną odmiany spalinowe, ani hybrydy ładowane z gniazdka. Nowa konstrukcja pozwala na zapewnienie siedmiu komfortowych foteli dla dorosłych.
Nowa definicja luksusu – design Volvo EX90
Oprócz starannie dobranych materiałów Volvo EX90 umożliwia wyjątkowy sposób personalizacji charakteru auta. Nabywca może wybrać jeden z siedmiu nastrojowych zestawów kolorystycznych zgrabnie zestrajających elementy dekoracyjne w kabinie, tapicerkę oraz lakier nadwozia. Każdy specjalnie zaprojektowany zestaw kolorystyczny ma swój konkretny charakter i ma za zadanie dopasować się do innego gustu. Każdy powstał z inspiracji skandynawskim stylem życia i piękną przyrodą Północy. We wnętrzu znajdziemy podświetlane elementy dekoracyjne, które imitują łagodne i naturalne światło słoneczne.
– Wzornictwo wnętrza Volvo EX90 to wynik dekad doświadczeń i innowacji – mówi Cecilia Stark. Dla nas projekt wnętrza i dobór materiałów to proces nauki, ciągłych zmian opartych na opiniach klientów, kolejne innowacje i odpowiedzialne decyzje dotyczące wyboru materiałów.
W wnętrzu nowego Volvo nie zabraknie najwyższej klasy systemu audio Bowers&Wilkins, który rozwinięto do 25 głośników (do tej pory oferowano maksymalnie 19) oraz dodano mocy do wzmacniacza (1610W). Pojawiły się także głośniki w zagłówkach.
Konfiguracja i ceny nowego Volvo EX90
Gdy Volvo Car Poland ogłosiło polskie ceny swojego flagowego modelu pojawiły się pierwsze zamówienie tego auta. Obecnie Volvo EX90 dostępne jest w dwóch najmocniejszych wersjach silnikowych. Każda z nich jest wyposażona w dwa silniki elektryczne i akumulator o pojemności 111 kWh. Cennik otwiera wersja Twin Motor o mocy 402 KM w cenie 479 900 zł brutto. Za dopłatą 20 000 zł można wybrać wersję Twin Motor Performance o mocy 517 KM w cenie 499 900 zł. Wersja Twin Motor przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,9 s. Wersja Performance – w 4,9 s. Zasięg WLTP w trybie mieszanym wynosi odpowiednio 580 i 585 km. W przyszłości pojawią się kolejne wersje – także z jednym silnikiem. Na stronach dealerów dostępny jest przejrzysty i intuicyjny konfigurator nowego modelu.
* Szacunki oparte na danych z bazy Volvo Cars Traffic Accident Database