5/5 - (5 votes)

Równowaga organizmu, by był zdrowy i bardziej odporny na wszelkie choroby, to w medycynie homeostaza. A w biznesie? To zrównoważony rozwój biznesu lub CSR.


Zrównoważony rozwój

Szwedzi mówią “Lagom är bäst”, czyli – w wolnym tłumaczeniu – najlepsza jest odpowiednia ilość. W Polsce powiemy umiar, ale też równowaga. Jak to się ma do definicji społecznie odpowiedzialnego biznesu? Prowadząc biznes musimy brać pod uwagę wiele czynników, które mają na niego wpływ i nie jest łatwo o zrównoważony rozwój. Jak wytłumaczyć managerom i właścicielom firm ideę, która budzi kreatywność pracowników, podnosi zaangażowanie partnerów, kreuje innowacje, jest ekologiczna, etyczna, transparentna i pozbawiona komunikacyjnej ściemy? Jak uświadomić, że ten kierunek się opłaca?

 

 

 

 


 

Pani/e Prezes/ie, czym jest CSR?

Amerykanie mają specjalny sposób na autoprezentację, który nazywają “Elevator pitch”. To 3 krótkie zdania, po wypowiedzeniu których zdobędziesz serce słuchacza. Raz po raz  proszę managerów oraz właścicieli firm o definicję zrównoważonego i odpowiedzialnego biznesu. Wielkość firmy nie ma tu znaczenia. Start-up, firma rodzinna, korporacja. W końcu chodzi o myśl, słowo, hasło, kierunek. I co? Coraz częściej słyszę: „to sposób myślenia i prowadzenia biznesu”. W ogólnym założeniu świetnie. A jak jest w praktyce? Skoro „sustainable business” postrzegany jest – coraz częściej – jako czynnik sukcesu i element budowy przewagi konkurencyjnej, to rodzi się pytanie, jak ten sposób myślenia przełożyć na standardy zarządzania firmą?


Odpowiedzialna droga

Biznes odpowiedzialny to biznes po coś. Wstaję rano i jem śniadanie. Ćwiczę na siłowni by być fit. Czytam książki by zgłębiać piękno świata. Prowadzę społecznie odpowiedzialny biznes, bo wierzę w wartości, kreatywność człowieka, świadomość pracowników, szczere relacje w biznesie. Brzmi jak science fiction? Przytoczę kilka interesujących faktów. Na koniec 2017 roku stopa bezrobocia w Polsce wyniosła zaledwie 6,6 proc. Wzrost przeciętnego wynagrodzenia, w ostatnim roku wyniósł 7,4 proc. Mamy w Polsce blisko 1,5 mln wakatów. Zmieniają się wartości w biznesie – według Raportu 4P Research Mix dla Henkel Polska 2015 – szacunek, uczciwość i transparentność, dbałość o zdrowie pracowników, indywidualne podejście czy wspieranie pracy zespołowej jest ważne dla pokolenia Y. Po co o tym piszę? Bo już za kilka lat tzw. nowe pokolenia będą stanowiły ponad 70% aktywnych zawodowo osób. Dziś pracownik chce pracować po coś, być podmiotem, nie robotem. Ceni umiar i work-life blance. Nie ma drogi na skróty. Kto nie zdąży na ten pociąg może stracić najlepszych na rynku.


OK, ale jak ja to zrobię?

Zdrowy organizm wymaga pielęgnacji. Tak jak samochód potrzebuje regularnych przeglądów serwisowych i zdrowego rozsądku podczas użytkowania, tak odpowiedzialności społecznej nie da się nauczyć w jeden dzień. To jest proces. Droga. Czasami trudna, czasami nieco mniej wyboista. Rzadko prosta bez nierówności. Nie do przecenienia jest tu rola zarządu i managementu. Nie myli się tylko ten, kto nic nie robi, bądź więc przykładem dla innych. Jeśli na początku nieudolnie, to nic. Liczą się szczere chęci. Jeśli będzie inaczej, zapewne twoje oczy i tak zdradzą ukrytą głębiej motywację. Możesz założyć koszulkę i pobiegać z pracownikami, albo wspólnie przygotujcie kartki świąteczne dla podopiecznych domu seniora. Bądź otwarty na dialog, doceniaj szczerze, nie dawaj przyzwolenia na nieetyczne zachowania, wspieraj pasje i kreatywność partnerów. Firma to nie wyłącznie budynki, czy najlepsze programy IT. Firma to ludzie, którzy tworzą specyficzny i bardzo różnorodny organizm. W jego wnętrzu nieprzerwanie pracują działy. Każdy z nich pełni niezwykle istotne funkcje, które wspierają działanie firmy jako całości.



Odpowiedzialna orkiestra

Orkiestra brzmi pięknie, kiedy poszczególni muzycy mają komfort pracy. Mają narzędzia, rozumieją się, lubią, znają kierunek i mają dyrygenta, który im go wskazuje. Kierunek jest ważny. Drogą może być strategia CSR, która pomoże Ci w określeniu dokąd zmierzacie. Wybór drogi poprzedź jednak chwilą refleksji nad pytaniem po co to robię? Czemu i komu ma to służyć? Czego oczekuję? Jak to zrobię? Z kim to zrobię? Dalej ludzie… Bez nich żadna firma nie wypłynie na szerokie wody. Wiarygodne projekty CSR, wynikają z autentycznych przekonań. W autentyczne intencje pracownicy wierzą, a stąd prosta droga do mądrego i skutecznego zarządzania. Z niego pojawi się zysk, teraz lub za chwilę. Jego definicję podaj już sam/a. Nim jednak to zrobisz, spójrz wcześniej na wskaźniki rotacji, zadowolenia klientów, partnerów, poziomy reklamacji, liczbę talentów gotowych dla Ciebie pracować itd. I co? Wsiadasz do tego pociągu, czy czekasz na następny?


Społeczna Odpowiedzialność Biznesu czyli co?

CSR czyli Corporate Social Responsibility to sposób myślenia odnoszący się do prowadzenia działalności gospodarczej, który na etapie tworzenia strategii uwzględnia interesy społeczne, ochronę środowiska naturalnego i relacje z interesariuszami. Zobowiązanie do odpowiedzialności w wymiarze społecznym sprowadza się między innymi do:

  • Podnoszenia etycznych standardów działania i pracy,
  • Strategicznego kierunku działań, integrującego wszystkie sfery prowadzonej działalności (np. strategia, polityka CSR),
  • Transparentnej polityki informacyjnej (np. publikacje raportów społecznych),
  • Zarządzania poprzez wartości i budowę kultury organizacyjnej,
  • Odpowiedzialności za pracowników, współpracowników i kooperantów (np. łańcuch dostaw i wartości),
  • Budowy rozwiązań minimalizujących negatywny wpływ na środowisko naturalne,
  • Systematycznego dialogu z interesariuszami (np. pracownicy, NGO, samorządy, uczelnie, konkurencja, stowarzyszenia, organizacje branżowe, społeczności lokalne, inwestorzy, klienci, media),
  • Budowy rozwiązań systemowych wspierających rozwiązywanie problemów społecznych (np. projekty edukacyjne, programy mentoringowe, dzielenie się wiedzą i zasobami).