Marka Volvo już od prawie 100 lat tworzy samochody, które wyznaczają motoryzacyjne standardy bezpieczeństwa, solidności oraz dbałości o każdy szczegół wykończenia. Przez ten czas z fabryk na ulice wyjechało miliony samochodów Volvo. Część z nich nie jest już produkowana i zobaczyć je można tylko na pamiątkowych zdjęciach lub w kolekcjach pasjonatów motoryzacji. Volvo to także interesujące modele koncepcyjne i systemy bezpieczeństwa, które pozwoliły uratować ponad milion istnień ludzkich. Zapraszamy do zapoznania się z listą przełomowych modeli w historii marki, które powinien znać każdy jej miłośnik.


Volvo OV4 Jakob
OV4 „Jakob”

Model od którego wszystko się zaczęło – ÖV4 „Jakob”

Pierwszy seryjnie produkowany samochód marki Volvo opuścił fabrykę w Lundby 14 kwietnia 1927 roku. Na ten dzień datuję się oficjalne narodziny marki Volvo. ÖV4 był często nazywany „Jakobem”. Pod oznaczeniem kodowym ÖV4 krył się staromodny kabriolet z 4-cylindrowym silnikiem. Nadwozie zbudowano na pokrytej blachą ramie z jesionu i buku. Model był dostępny tylko w jednej kombinacji kolorystycznej — granatowej z czarnymi błotnikami.

Zobacz ÖV4 „Jakob” na Instagramie.



Volvo PV445 Duett
Volvo PV445 Duett

Pierwsze rodzinne kombi Volvo – PV445 Duett

Volvo Duett reklamowano jako „dwa samochody w jednym”, bo miało być jednocześnie idealnym rozwiązaniem do pracy, jak również do wspólnych wyjazdów rodzinnych. Duett, czyli PV445, stał się legendą, bo to od niego rozpoczęła się historia wygodnych, bezpiecznych i mocnych samochodów kombi marki Volvo. PV445 Duett debiutujący w roku 1953 był w praktyce wersją podwoziową modelu PV444 wytwarzanego już od połowy lat 40. Skrót PV w nazwie oznaczał person vagnar, czyli samochód osobowy. Od 1960 roku auto zmieniło oznaczenie na P210. Produkcję Duett zakończono w 1969 roku.

Zobacz Volvo PV445 Duett na Instagramie.



Volvo PV 544
Volvo PV544

Najbezpieczniejszy samochód tamtych czasów – Volvo PV544

Rok 1959 okazał się przełomowy w kwestii bezpieczeństwa kierowców oraz pasażerów samochodów. Inżynier Volvo Nils Bohlin wynalazł trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, które zostały zastosowane po raz pierwszy w modelu PV544. Volvo od samego początku starało się dzielić swoimi osiągnięciami z innymi producentami samochodów, dlatego znane nam trzypunktowe pasy bezpieczeństwa możemy znaleźć w każdym samochodzie. Szacuje się, że ten przełomowy wynalazek pozwolił uratować życie ponad miliona osób.

Zobacz Volvo PV544 na Instagramie.



Volvo 140
Volvo 140

Milowy krok w stronę bezpieczeństwa – Volvo 140

Volvo 140 powstało 1966 roku i spełniło istotną rolę w rozwoju systemów bezpieczeństwa Volvo. Auto posiadało niezwykle zaawansowaną konstrukcję i wyposażenie zwiększające poziom bezpieczeństwa. Karoseria samochodu była odporna na skręcanie, posiadała kontrolowane strefy zgniotu i wzmocnienia chroniące pasażerów podczas dachowania. Wewnątrz pojazdu zastosowano łamaną kolumnę kierowniczą i specjalnie wzmocnioną deskę rozdzielczą. Potem zaczęto stosować dodatkowo zagłówki w fotelach i bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa z sygnalizacją przypominającą o konieczności ich zapięcia. Prostota auta i funkcjonalność sprawiły, że jako pierwszy samochód szwedzkiej marki cieszył się zainteresowaniem, które zaowocowało liczbą ponad 1,25 mln sprzedanych egzemplarzy.

Zobacz Volvo 140 na Instagramie.



Volvo 850
Volvo 850

Model pełen innowacji – Volvo 850

Volvo 850 to model, który w przełomowy sposób wkroczył na salony. To właśnie w tym samochodzie wprowadzono innowacyjne (jak na tamte czasy – 1991 rok) rozwiązania – przedni napęd, poprzecznie montowany silnik pięciocylindrowy, system ochrony SIPS, samoregulujące się pasy bezpieczeństwa przy przednich fotelach i tylne zawieszenie typu Delta-link. Volvo 850 GLT, który został wyposażony w wolnossący dwudziestozaworowy silnik generujący 170 koni mechanicznych. Dwa lat później (w 1993 roku) powstała wersja kombi, która zdobyła wiele nagród m.in. japońską nagrodę „1994 Good Design Grand Prize” oraz włoską „Most beautiful estate”. Od samego początku Volvo 850 stało się synonimem bezpieczeństwa, a z czasem konstruktorzy wprowadzali kolejne nowości. Tak stało się w 1994 roku, kiedy to 850 jako pierwsze auto na świecie zostało wyposażone w boczne poduszki powietrzne. Ostatnie samochody wyjechały z fabryk Volvo w 1996. Powstało ponad 1 milion Volvo 850 o różnej konfiguracji nadwozia.

Zobacz Volvo 850 na Instagramie.


 


Volvo 66
Volvo 850

Kompaktowe Volvo 66

Volvo 66 wprowadzone zostało do produkcji w 1975 roku. Konstrukcję pojazdu zapożyczono z zaprezentowanego w 1972 roku pojazdu DAF 66. Auto wyróżniało się zastosowaną bezstopniową skrzynią biegów. Samochód oferowano z dwoma typami nadwozia: do wyboru było 3-drzwiowe kombi oraz 2-drzwiowy sedan. Pod maską Volvo 66 mogły znaleźć się dwie jednostki napędowe. Mniejszy silnik o pojemności 1.1 l i mocy 46 KM oraz większy 1.3-litrowy o mocy 56 KM.

Zobacz Volvo 66 na Instagramie.



Volvo Sport P1900
Volvo Sport P1900

Pierwszy kabriolet Volvo – Volvo Sport P1900

Wywołał sporą sensację kiedy w 1956 został zaprezentowany jako pierwszy kabriolet Volvo. Model P1900, znany także jako Volvo Sport, pojawił się i…zniknął, bo ten otwarty 2-miejscowy samochód sportowy był produkowany tylko przez rok. Wyprodukowano jedynie 67 (lub 68, jak podają inne źródła) samochodów seryjnych. Inspiracją do stworzenia P1900 była pierwsza generacją kultowego Chevroleta Corvette, zjawiskowego kabrioletu debiutującego w 1953 roku, która zafascynowała współzałożyciela koncernu Volvo – Assara Gabrielssona, który postanowił ten „amerykański sen” przenieść do swoich fabryk. Wizja samochodu bez dachu dziwiła rynek gdyż kabriolet nie był uważany za w pełni odpowiedni dla szwedzkiego klimatu. Nie pasował też zbytnio do ówczesnej oferty koncernu dlatego nowy dyrektor, który zajął stanowisko Assara Gabrielssona, Gunnar Engellau, zdecydował o zaprzestaniu produkcji.

Zobacz Volvo Sport P1900 na Instagramie.



Volvo 360c
Volvo 360c

Pierwsze w pełni autonomiczne Volvo 360c

Autonomiczna jazda i bezpieczeństwo są ze sobą ściśle powiązane, a technologia ta niesie w sobie potencjał największego skoku w zakresie bezpieczeństwa od czasów, gdy Volvo Cars wynalazło w roku 1959 trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Swym autonomicznym konceptem 360c, Volvo Cars dotyka jednego z największych wyzwań związanych z wprowadzeniem technologii autonomicznych i wzywa do stworzenia nowego, globalnego standardu dotyczącego sposobów, jakimi autonomiczne samochody mogą się bezpiecznie komunikować ze wszystkimi innymi użytkownikami dróg. 360c odpowiada na to wyzwanie systemem składającym się z zewnętrznych dźwięków, kolorów, wizualizacji, ruchów, a także kombinacji tych narzędzi, służących do komunikowania swoich „zamiarów” innym użytkownikom dróg. 360c ukazuje cztery potencjalne zastosowania autonomicznych samochodów – sypialnię, ruchome biuro, salonik i przestrzeń rozrywkową – przy czym każde z nich od nowa definiuje sposób, w jaki ludzie podróżują.

Zobacz Volvo 360c na Instagramie.



Volvo Concept Coupe
Volvo Concept Coupe

Przyszłość dla Volvo XC90 – Volvo Concept Coupe

Volvo Concept Coupe – pierwszy krok do nowego XC90. W 2013 podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie, Volvo zaprezentowało samochód koncepcyjny z napędem hybrydowym. Concept Coupe otworzyło nowy rozdział designu aut szwedzkiej marki. Prototyp wykorzystywał płytę podłogową SPA i silnik Drive-E, jakie już kilkanaście miesięcy później trafiły do modeli produkcyjnych. Stylistycznie Concept Coupe nawiązywał do legendarnego P1800. Z boku dopatrzymy się charakterystycznego przetłoczenia, ale pojawiły się także zupełnie nowe akcenty. Z przodu bardzo wyrazistym elementem były światła do jazdy dziennej o kształcie położonej litery T, które obecnie są standardowym wyposażeniem wszystkich nowych modeli Volvo.

Zobacz Volvo Concept Coupe na Instagramie.



W cyklu #dlaczegoVolvo przybliżamy markę Volvo, sięgając do takich tematów jak historia Volvo, bezpieczeństwo, modele koncepcyjne i przyszłość motoryzacji. Wyszukujemy ciekawostki, które są interesujące dla miłośników Volvo i motoryzacji. Wybrane samochody prezentujemy regularnie na instagramowym koncie @volvocarkarlik, do którego obserwowania zachęcamy.